Wat betaal ik voor mijn personeel?

Er is een groot verschil tussen het brutosalaris van uw personeel en het bedrag dat een werknemer daadwerkelijk kost. Er zijn diverse kostenposten waar u nog rekening mee moet houden. Welke dat precies zijn en hoe dat allemaal zit leggen we u graag uit. Dan weet u precies wat u nou daadwerkelijk betaalt voor uw personeel.

Kosten personeel

Verschil  bruto netto

Een werknemer krijgt aan het einde van iedere maand zijn loonstrookje te zien met daarop het nettobedrag en mogelijk nog extra onkostenvergoedingen. Maar als werkgever zitten er veel meer kosten aan verbonden die het verschil maken tussen het bruto- en nettosalaris van een werknemer. Allemaal kosten die de werkgever op zijn bordje krijgt. Deze vallen onder de noemer werkgeverslasten.

Werkgeverslasten

Onder de werkgeverslasten vallen diverse kostenposten. Zo zijn er de pensioenlasten, waarbij de werkgever een groot deel van de pensioenkosten op zich neemt. Dit is wel afhankelijk van de regeling die gebruikt wordt. Daarnaast is er het vakantiegeld, wat wettelijk verplicht is en eens per jaar (meestal) 8% van het bruto jaarsalaris kost voor de werkgever. Tenslotte zijn er de sociale lasten en loonheffing. Ondanks dat deze voornamelijk op het bordje neerkomen van de werknemer betaalt u deze als werkgever wel in eerste instantie aan de Belastingdienst. Deze lasten komen dient u ook nog eens over het vakantiegeld te betalen. Allemaal kosten die betaald moeten worden.

Extra lasten

Werkgeverslasten zijn een bekend fenomeen binnen bedrijven, maar daar houdt het helaas niet bij op. Om te bepalen wat er daadwerkelijk betaald wordt voor een werknemer moeten er nog een aantal zaken worden meegenomen. Zo zijn er de secundaire arbeidsvoorwaarden als een telefoon of laptop van de zaak of een fitnessabonnement. Allemaal kosten die bij u terecht komen. Wanneer u ervoor kiest om de loonadministratie uit te besteden kost dit natuurlijk ook nog extra. Verzekeringen vallen ook nog bij de kostenpost van uw personeel, zoals bijvoorbeeld een ziekteverzuimverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering. Extra kosten die komen kijken bij het inhuren van personeel zijn kosten voor werkplekken en softwarelicenties, zodat iedereen zijn werk kan doen.

Hulp bij nieuw personeel

Al deze kosten komen dus bij u op uw bord als het tijd wordt om nieuw personeel in te huren. Om ervoor te zorgen dat alles goed geregeld is en u geen enkele regeling over het hoofd ziet kunt u gebruikmaken van de hulp van VMF Administratiekantoor. Zo komt u voor geen enkele verrassing te staan en weet u precies wat het kost om personeel in te huren. Voor meer informatie of vragen over onze services kunt u altijd contact met ons opnemen. We helpen u graag verder.

Disclaimer: I.v.m. typefouten en eventuele wijzigingen in de wetgeving kan het zijn dat informatie in dit artikel niet correct is. U kunt altijd met ons contact opnemen als u vragen heeft over dit artikel.