Alles wat u moet weten over een jaarrekening
Een jaarrekening is onmisbaar voor ondernemers: of u nu bezig bent met een start-up of al jaren een ondernemer bent. Dit belangrijke document geeft inzicht in de financiële situatie van uw onderneming. Het opstellen en deponeren van een jaarrekening is zelfs voor veel organisaties verplicht. Maakt u een jaarrekening? Dan krijgt u inzicht in hoe uw onderneming het afgelopen jaar gedraaid heeft. Vergaar inzicht in de financiële gezondheid van uw onderneming en bekijk of alles nog in lijn loopt met uw toekomstplannen voor uw onderneming. Een jaarrekening bestaat uit twee delen: een balans en een winst- en verliesrekening. We vertellen u hier meer.
Is het opstellen van een jaarrekening voor u verplicht?
Valt u onder de volgende organisaties? Dan bent u verplicht om uw fiscale jaarrekening bij de Kamer van Koophandel in te dienen: bv’s, nv’s, cv’s en vof’s waarvan alle beherende vennoten buitenlandse kapitaalvennootschappen zijn, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen en verenigingen en stichtingen met een onderneming die twee boekjaren achter elkaar minimaal €6 miljoen omzet per jaar tellen. Uw jaarrekening moet binnen zes maanden na afloop van elke boekjaar ingeleverd worden bij de Kamer van Koophandel. Eindigt uw boekjaar op 31 december? Dan moet deze aanstaande 30 juni uiterlijk worden ingeleverd. Het te laat inleveren van uw jaarrekening kan een boete of andere bestuursrechtelijke sancties als gevolg hebben.
Bent u een zelfstandig ondernemer? Dan bent u niet verplicht om een jaarrekening op te stellen. Al raden wij het maken van een jaarrekening wel ten zeerste aan voor het vergaren van extra financieel inzicht.
Waarom maakt u een jaarrekening?
Een jaarrekening biedt transparantie in de financiële situatie van uw onderneming. Het stelt belanghebbenden in staat om verantwoorde beslissingen te nemen aan de hand van deze gegevens. Hierbij kunt u denken aan aandeelhouders, investeerders of financiële instellingen die alvorens het leven van geld willen weten hoe gezond uw onderneming is. Daarnaast biedt het uzelf een glashelder inzicht in de veranderende status van uw organisatie.
Hoe maakt u een jaarrekening?
In de meeste gevallen wordt er een boekhouder ingezet om een jaarrekening te maken. Het is namelijk een complex proces wat specifieke vakkennis en vaardigheden vereist. Als eerste worden alle financiële gegevens verzameld: zoals inkomsten, uitgaven en vermogens- en schuldposities. Vervolgens worden deze in de juiste rapportages verwerkt en samengevoegd in de jaarrekening. Let erop dat u hierbij voldoet aan de wet- en regelgeving voor nauwkeurigheid en betrouwbaarheid. Onderstaande is verplicht om in uw jaarrekening te vermelden:
- Een balans met de actieve en passieve posten;
- Een winst- en verliesrekening: uw omzet en bedrijfskosten;
- Een toelichting over de belangrijkste cijfers en ontwikkelingen;
- Een samenvatting van uw belangrijkste bedrijfskeuzes;
- Een handtekening van de verantwoordelijke bestuurder of boekhouder.
Wij ontfermen ons over uw jaarrekening
Wilt u een expert in de arm nemen voor het opstellen van uw jaarrekening? Bij VMF Administratiekantoor bent u ervan verzekerd dat dit volgens de geldende wet- en regelgeving wordt uitgevoerd door onze deskundige medewerkers. Wilt u meer weten over het uitbesteden van uw jaarrekening? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie. Wij staan u graag bij in het samenstellen van de jaarrekening!