Hoe beschermt u uw onderneming tegen inflatie?

Aan alles is het te merken: de prijzen van benzine, olie, gas, levensmiddelen en verpakkingen zijn flink gestegen. En het einde lijkt nog niet in zicht. Dit kan invloed hebben op de winst van uw onderneming. Misschien denkt u eraan om de prijzen te verhogen. Hoe pakt u dit aan en zorgt u dat uw klanten hier begrip voor hebben? We geven u hier een aantal tips.

Creëer begrip

inflatie

Het belangrijkste bij het verhogen van uw prijzen is dat u uw klanten volledig meeneemt in de beredenering. Hieruit ontstaat begrip, waardoor het eerder tot een akkoord komt. Begin daarom bij de oorzaak van de prijsverhoging. Bij elke onderneming kan de kern van de prijsstijging ergens anders liggen. De prijzen van producten zijn enorm gestegen omdat er een schaarste is aan grondstoffen. Ook loopt het transport niet altijd soepel doordat het verschepen uit Azië ontzettend duur is en de schepen vaak al vol zitten.

Daarnaast zien we nog steeds de gevolgen van de coronacrisis: sinds de versoepelingen in de maatregelen zien we een nieuw bestedingspatroon onder de consumenten. In veel sectoren is de vraag veel hoger dan het aanbod, waardoor het nog lastig bij te houden is. Ook dit heeft een prijsstijging als gevolg. Transparantie is essentieel in het creëren van begrip en acceptatie. Houd er rekening mee: voor de klant kom je anders snel op de stapel van vervelende stijgende kostenposten.

Waar baseert u de prijsverhoging op?

Het probleem is duidelijk: de kosten in de onderneming zijn te hoog doordat de inkomsten niet vanzelf meestijgen. Dat heeft u zelf in handen. Deze kosten kunt u compenseren door prijzen te verhogen. Let hierbij goed op wat de concurrentie doet. Met hoeveel procent verhogen zij hun prijzen? In hoeverre voelt u de inflatie in uw branche en met hoeveel procent bent u achteruitgegaan met uw inkomsten? Het is belangrijk om in de prijsklasse van de veranderende branche te blijven. Geef tijdig bij uw klanten aan dat er een prijsstijging aan komt en onderbouw eerlijk en uitgebreid waardoor deze verandering onvermijdelijk is. Zorg dat er tussen u en uw klanten wederzijds begrip ontstaat en dat alle partijen geheel geïnformeerd zijn.

Groei mee met de huidige veranderingen

Als uw klant ervan overtuigd is dat hij of zij een eerlijke prijs betaalt, ontstaat er al snel acceptatie. Heeft uw onderneming last van de inflatie en zou u graag uw prijzen willen aanpassen? VMF Administratiekantoor helpt u hier graag mee. Wij zoeken met gemak uit wat het beste voor u en uw onderneming zou zijn in de huidige situatie. Benader ons voor een professioneel, financieel advies en zorg dat u niet achterblijft in de hedendaagse veranderingen. Neem contact met ons op voor meer informatie en bekijk wat wij voor u kunnen doen.

Disclaimer: I.v.m. typefouten en eventuele wijzigingen in de wetgeving kan het zijn dat informatie in dit artikel niet correct is. U kunt altijd met ons contact opnemen als u vragen heeft over dit artikel.