Hoe voert u probleemloos een prijsstijging door?
Doordat de prijzen dankzij de inflatie flink zijn gestegen, en we het einde hiervan nog steeds niet in zicht zien helaas, kan het zijn dat het nodig is om de prijzen van uw producten en/of diensten ook te verhogen. Stijgende kostenposten kunnen ervoor zorgen dat u op een gegeven moment geen andere keuze meer heeft dan uw prijzen te verhogen om uw onderneming gezond te houden. Hoe voert u een prijsstijging door en waar moet u aan denken wat betreft uw klanten en bijkomende risico’s? We vertellen het u beknopt in deze blog.
Transparantie naar uw klanten
Een (kleine) prijsverhoging kan wonderen doen voor uw onderneming. Hierdoor zult u weer uw stijgende kostenposten dekken en houdt u meer winst over. Veelvoorkomende vragen hierover zijn wel: hoe vaak kunt u uw prijzen verhogen, wanneer doet u dit, met hoeveel procent stijgen uw kosten en hoe communiceert u dat naar uw klanten? De allereerste tip luidt: verwerk in uw algemene voorwaarden dat u uw prijzen jaarlijks mag verhogen. Dit betekent niet dat u elke jaar uw prijzen verhoogt, maar dat het in sommige situaties wel kan voorkomen. Hiermee bent u transparant naar de klant en heeft u uzelf daarnaast ingedekt door het scheppen van een verwachting.
Hoe pakt u dit aan?
Het is ten eerste belangrijk om uw klanten goed onder de loep te nemen. Wat is uw doelgroep? Welke prijsstijging kunt u doorvoeren zonder dat u ze verliest? Kijk hierbij ook naar wat uw concurrentie doet. U wilt uw klanten natuurlijk niet kwijtraken aan een andere partij met dusdanig lagere prijzen. Er zijn een paar manieren om te bepalen met hoeveel procent u uw prijzen laat stijgen. U kunt aan de hand van de gestegen kosten uw prijsverhoging bepalen. Ook is het mogelijk om de verhoging te bepalen aan de hand van de prijsindex van het CBS. De prijsindexen worden door het CBS berekend aan de hand van een uitgebreid onderzoek. Hier kunt u de Consumentenprijsindex, Dienstenprijsindex en Productenprijsindex bekijken.
De timing van uw prijsverhoging
In principe is het begin of einde van het jaar een mooi moment om uw prijzen te verhogen. Maar eigenlijk is het zaak om uw prijzen te verhogen op het moment dat het nodig is. Breng uw kosten en inkomsten duidelijk in beeld om in kaart te brengen wanneer u toe bent aan een verhoging van uw prijzen. Vergeet niet uw prijsverhoging door te geven aan uw klanten. Dit is vooral nodig als u langdurige samenwerkingen heeft of als er nog lopende diensten bezig zijn bij klanten. U kunt klanten persoonlijk informeren of er een mail over sturen. Onthoud: het is geen vraag maar een melding. Een prijsverhoging is in sommige gevallen gewoon niet te voorkomen.
Regel uw prijsverhoging met VMF Administratiekantoor
En nog een laatste belangrijke tip: kondig uw prijsverhoging op tijd aan. Een onverwachte prijsverhoging waarop klanten niet meer kunnen anticiperen zal de zakelijke band niet ten goede doen. Er is tijd nodig om eventuele vragen te kunnen beantwoorden en ze bedenktijd te geven. Wij raden aan om een prijsverhoging twee maanden van tevoren aan te geven. Zit u tegen een prijsverhoging aan te hikken maar weet u niet precies hoe u dit het beste kunt aanpakken? Wij bieden u graag een professioneel financieel advies. Neem gerust contact op voor meer informatie.