Meer bescherming voor mkb’ers dankzij kortere betaaltermijn

Vanaf 1 juli was het zo ver: de maximale betaaltermijn van het grootbedrijf aan het mkb is gehalveerd van 60 naar 30 dagen. Dat is goed nieuws! Dankzij dit nieuwe betaaltermijn ervaren ondernemers minder snel financiële problemen door het feit dat facturen pas heel laat betaald worden. Deze nieuwe wet is ingevoerd voor meer bescherming voor midden- en kleinbedrijven. We lichten hieronder uit wat voor invloed dit heeft op u als ondernemer.

Wat verandert er precies?kortere betaaltermijn

Gewoon op tijd betalen, is de nieuwe norm. Als facturen niet op tijd betaald worden kan dit de groei van een onderneming remmen en er zelfs voor zorgen dat een bedrijf (onnodig) in de financiële problemen komt. Als ondernemer heb je inkomsten nodig om alle kosten te dekken en te investeren in uw bedrijf. Kleine bedrijven zijn eerder kwetsbaar doordat ze meestal kleinere reserves achter de hand hebben waar ze op kunnen teren als er gewacht wordt op een betaling. Hierdoor hebben midden- en kleinbedrijven eerder last van negatieve gevolgen als facturen langer open blijven staan. Onderzoek heeft uitgewezen dat ondernemers in het mkb in 2021 gemiddeld 43 dagen moesten wachten op betalingen van grote bedrijven. Om dit terug te dringen, is de wettelijke betaaltermijn van facturen ingekort naar 30 dagen.

Wanneer geldt de nieuwe betaaltermijn voor u?

Zoals hierboven genoemd staat, gaat de nieuwe betaaltermijn van 30 dagen gelden voor grote bedrijven die facturen open hebben staan bij mkb’ers. Een onderneming is ‘groot’ als het minimaal 250 fte in dienst heeft, of meer dan 50 miljoen euro omzet en een balanstotaal van 43 miljoen euro heeft. Het is aan de grote bedrijven om te inventariseren welke leveranciers tot het mkb behoren zodat ze hun inkoopvoorwaarden kunnen aanpassen.

U bent mkb’er: wat moet u doen?

Als u zelf ondernemer bent met een midden- of kleinbedrijf kunt u naar grote bedrijven communiceren dat u de nieuwe wettelijke maximale termijn gaat toepassen. Hierop kunt u uw voorwaarden, contracten, boekhouding en facturen aanpassen. Aangezien grote bedrijven vaak inkoopvoorwaarden hanteren is het verstandig om te vragen of ze deze ook willen aanpassen.

Laat u ondersteunen door VMF Administratiekantoor

De nieuwe wetgeving omtrent de betaaltermijn van grote bedrijven naar mkb’ers kan veranderingen in uw boekhouding teweegbrengen. Heeft u behoefte aan bedrijfseconomisch advies, of zou u graag uw financiële administratie uit willen laten voeren door professionals? Bij VMF Administratiekantoor hebben we de kennis en ervaring om te zorgen dat u als ondernemer profiteert van een optimale boekhouding. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie, of bekijk onze website als u benieuwd bent naar alle mogelijkheden. Samen met ons ziet u geen financiële risico’s over het hoofd.

Disclaimer: I.v.m. typefouten en eventuele wijzigingen in de wetgeving kan het zijn dat informatie in dit artikel niet correct is. U kunt altijd met ons contact opnemen als u vragen heeft over dit artikel.