6 tips: hoe sluit u een boekhouding jaar goed af?

Het einde van het jaar komt weer in zicht! Dan betekent dat u zich gereed moet maken voor een correcte afsluiting van het boekjaar 2022. Misschien niet iets waar u naar uit kijkt, maar wel essentieel om goed geregeld te hebben. In deze blog bieden we u 6 tips waarmee u uw boekhouding compleet op orde krijgt aan het eind van het jaar en 2023 optimaal kunt beginnen.

Tip 1: Begin op tijd

Het klinkt misschien logisch maar een goede voorbereiding is belangrijker dan u misschien denkt. Verzamel alle relevante informatie en cijfers tijdig en maak (met uw boekhouder) een duidelijke planning. Het eerste kwartaal van het nieuwe jaar is standaard een drukke periode: zorg dat u deze goed voorbereid begint.

Tip 2: Verzamel alle facturen

Hoewel dit vanzelfsprekend is, gaat het toch vaak mis. Zorg dat alle inkoopbonnen en verkoopfacturen in de administratie aanwezig zijn. Vergeet hierbij periodieke facturen van onder andere de huur van het pand, de telefoon- en energierekeningen niet. Vaak worden voor de hand liggende facturen over het hoofd gezien.

Tip 3: Openstaande inkoop- en verkoopfacturen moeten gecontroleerd wordenboekhouding regelen

Vergeet niet om tijdens het verzamelen van de facturen te controleren of het overzicht van de inkoop- en verkoopfacturen klopt. Begin daarom vroegtijdig: zo heeft u genoeg tijd en ruimte om uw debiteuren- en crediteurenadministratie correct op een rijtje te krijgen.

Tip 4: Administreer alle banktransacties

Sla de banktransacties niet over tijdens de jaarafsluiting van uw boekhouding. December is een hectische maand waarin de laatste transacties vergeten kunnen worden. Controleer of het bankboek volledig is bijgewerkt en of het saldo in de boekhouding hetzelfde is als het saldo op de afschriften.

Tip 5: Maak de afschrijvingen van uw bedrijfsmiddelen in orde

Zijn er in 2022 bedrijfsmiddelen aangeschaft van €450,- of meer? Dan moet u deze misschien afschrijven. Het is niet mogelijk om het volledige bedrag in één keer af te trekken: spreid deze kosten uit over de periode waarin u dit middel gebruikt.

Tip 6: Vergeet de voorraad niet!

Heeft u goederen op voorraad? Neem deze dan op in de eindbalans. Hiervoor is het nodig om de voorraad bij de jaarafsluiting per 31 december te tellen. Verwerk deze in de financiële administratie.

Uw financiële administratie in 2023 uitbesteden?

Kijkt u elke keer weer op tegen het regelen van uw boekhouding? VMF Administratiekantoor biedt u overzicht in uw financiën, een heldere financiële planning en financieel advies. Wij nemen graag uw hele financiële administratie van u over zodat u altijd verzekerd bent van een piekfijne boekhouding. Neem gerust contact met ons op, we vertellen u graag meer over de mogelijkheden. Samen zorgen we dat 2023 een succesvol jaar wordt!

Disclaimer: I.v.m. typefouten en eventuele wijzigingen in de wetgeving kan het zijn dat informatie in dit artikel niet correct is. U kunt altijd met ons contact opnemen als u vragen heeft over dit artikel.